4 markedsføringsfejl, fitnesscentre laver (og hvordan du undgår dem)

Effektiv markedsføring er afgørende for et fitnesscenters succes med at have konstant medlemstilgang, men mange centre begår nogle ret simple og almindelige fejl, der kan bremse deres vækst. Vi har her givet vores bud på de fire vigtigste markedsføringsfejl, fitnesscentre begår, og hvordan du kan undgå dem.

1. Du kender ikke din kernekunde ordentligt

Det sker gang på gang, når vi starter et samarbejde op, nemlig at når vi begynder at spørge til, hvem det typiske medlem er, så er det halv diffuse og upræcise svar. Bevares, jeg er helt med på, hvorfor det er sådan. Du har jo en masse forskellige medlemmer, men lad mig omformulere spørgsmålet: Hvem er dine yndlingsmedlemmer, eller hvilke typer vil du gerne have flere af?
Det er typisk de medlemmer, der så bliver nævnt der, som er din målgruppe, og dem du skal kommunikere til.

Der kan dog være stor forskel på, hvilke medlemmer du rent faktisk har nu, og dem du ønsker dig, og hvis situationen er sådan, så kan der gøres to ting.

1) Find noget data på, hvilke medlemmer du har nu, så du har noget konkret. Det kan du ofte finde i det medlemssystem, du bruger. Det kan være køn, alder, demografi osv., og så skal du tænke over, hvorfor det netop er den type medlemmer, der kommer i dit center.

2) Brug informationen omkring dine drømmemedlemmer til at tænke over, hvad der ville tiltrække dem. Er der en særlig type hold eller udstyr? Misforstår de noget i forhold til dit center, så de tror, det ikke er noget for dem? Lokaliser de problematikker og ret op på dem med løsninger, der tiltaler dem.

2. Du er simpelthen ikke synlig

De fleste fitnesscentre har en meget dårlig eller slet ikke eksisterende tilstedeværelse online. Er din hjemmeside rent faktisk et visitkort for dit center, som du er stolt af, eller trænger den til en kærlig hånd? Er I aktive på de sociale medier, så folk udefra kan se, hvem I er, hvilke typer mennesker der træner hos jer, og opleve stemningen? Sørger I for at bruge betalt annoncering, så I sikrer, at I udvider kendskabet til jeres center til folk, der ikke kender jer?

Kan man finde jer, hvis man søger efter et nyt fitnesscenter i jeres lokalområde?

Det er en investering at opruste sin markedsføring, og i dag er der utrolig mange måder at gøre det på. Man behøver slet ikke at starte med det hele, men man bør gøre noget.
Vi plejer at sammenligne det at “prøve selv” med at hyre en personlig træner. Nogle siger, at det er dyrt at hyre en træner, andre siger, at det er mange penge, og nu skal jeg forsøge at fortælle dig forskellen i mine øjne:

Hvis noget er dyrt, er det fordi prisen og værdien ikke hænger sammen, altså skal jeg betale mere, end jeg synes noget er værd. Pris > værdi = dyrt

Hvorimod “mange penge” kan være, subjektivt for den enkelte, mange penge, men hvor man er klar over, at værdien er derefter.

Man kan f.eks. synes, at en personlig træner er mange penge at investere i, men det er pengene værd for mange, og derfor er det ikke dyrt. Men hvis man får en personlig træner, hvor kemien er skidt, resultaterne udebliver, og man ikke føler, personen har kompetencerne, så er det pludselig dyrt. fordi prisen overstiger værdien.

For mig er det en stor forskel.

Konklusion: Få noget hjælp af en professionel, ikke nødvendigvis til det hele, men til noget. Det kan være mange penge, men alle pengene værd.

3. Du tænker kun på nye medlemmer

Mange fitnesscentre fokuserer kun på at tiltrække nye medlemmer og glemmer at fastholde eksisterende medlemmer, men det er meget dyrere at skaffe nye hele tiden, end det er at skabe ambassadører, som gladeligt kommer måned efter måned og fortæller alle, de kender, om dit center. Holder du events for dine medlemmer?
Sommerfester, julefrokoster, konkurrencer, bankoaftener, fællestræninger – ja, idéerne er mange, og listen kunne være endnu længere. Har du loyalitetsprogrammer? 

Loyalitetsprogrammer, det er noget, som LOOP Fitness er eminent til. Alt efter hvor mange træninger du har i alt, får du en t-shirt med tallet på ryggen, og lad os være ærlige, den person med det højeste tal er ret sej. Et loyalitetsprogram behøver ikke at indgå i rabatordninger; der kan være så mange andre måder at lave dem på. Det handler om at kende din målgruppe og ud fra det lave noget, de rigtig gerne vil, så ender du med at have medlemmer for evigt.

4. At du også “bare” er et fitnesscenter

Er du også bare et fitnesscenter ligesom alle de andre? Nej vel? Du er unik, og det er dit center også, men hvorfor er det nu lige, at det er det?

Er du klar over, hvad der er anderledes ved dit center, og fortæller du om det? Har du særlige hold eller måske et højere niveau end andre? Har du træning for alle, også børn, så hele familien kan samle sig om sundhed?

Der er mange måder, man kan skille sig ud på, men du gør det måske allerede. Hvis du ikke ved, hvordan dit center skiller sig ud, så burde du måske prøve at spørge dit personale, dine nærmeste venner eller bekendte, men det bedste og mest præcise svar, du får, kommer fra dine medlemmer, så spørg dem.